Antysmogowe kampanie społeczne - przegląd


Na naszym blogu problem smogu poruszamy stosunkowo często. Mówiliśmy już o tym, jak sprawdzać jakość powietrza i jak chronić się przed smogiem, a także o tym, jaki wpływ na stan zanieczyszczenia oraz ekologię mają kotły klasy 5. Dziś poniekąd zostajemy w temacie, jednak zupełnie od innej strony. Przedstawiamy bowiem przegląd najciekawszych antysmogowych kampanii społecznych ostatnich lat.

Kampanie antysmogowe - filmy

Zaczniemy od naszego faworyta, mocnych kampanii antysmogowych w formie filmików (dostępne między innymi na portalu YouTube), które powstały w ramach projektu „Gmina z (dobrą) energią” w przeciągu ostatniego roku. Jest to cykl wideo “Nie truj sąsiada”, w którym wystąpili znani wszystkim aktorzy (Franciszek Pieczka i Marian Dzięgiel) oraz znany zwłaszcza młodym ludziom, youtuber ReZigiusz.


Nie truj sąsiada - kampania antysmogowa
źródło: radiopiekary.pl


Kampania jest bardzo dobrze przemyślana - dzięki wyborowi influencerów oraz znanych aktorów trafia do szerokiego grona odbiorców: ludzi młodych i starszych. Dla nas wygrywa jednak część trzecia, z Marianem Dzięgielem, zatytułowana “siekiera w domu musi być”. Pojawiła się ona 22 listopada 2017 roku i jest utrzymana w formie krótkiego filmu w klimacie horroru lub thrillera. Ciekawa, nietuzinkowa i zaskakująca. W przewrotny i mocny sposób pokazuje jak ważny jest dla powietrza dobrej jakości opał - a jak złym wyborem jest palenie śmieci. Spoty połączone były z akcją na stronie projektu, z której można było pobrać wzór zawieszki do wydruku i wywieszenia na drzwi sąsiada, który truje innych. Kampania spotkała się z pozytywnym odbiorem, mówiono o niej dużo w mediach, często wypowiadały się o niej również strony z branży reklamowej, np. Marketing przy Kawie.

W podobne tony uderza inny film - "Smog idzie po Ciebie”z 2015 roku, który został wykonany na zasadach pro publico bono na potrzeby kampanii Polski Alarm Smogowy. Przedstawia zadowolonego sprzedawcę… trumien, który dzięki smogowi nie narzeka na brak klientów. Smutne, mocne i prawdziwe.
Podobnych wideo znajdziecie w serwisie YouTube (i nie tylko tam) bardzo wiele. Jak większość kampanii społecznych, starają się uderzyć w czułe strony, mają szokować, zaskakiwać i dawać do myślenia. Takie najczęściej przynoszą najlepszy skutek.

Antysmogowe plakaty i billboardy

Równie często spotykaną formą społecznych kampanii antysmogowych są różnego rodzaju plakaty. Rozwieszane w miastach na billboardach, budynkach, przystankach. Mają trafić do dużej ilości ludzi, którzy codziennie stykają się z nimi w miejscach publicznych.
Przykładem mogą być billboardy, które w lutym 2016 roku zawitały przy wjeździe do Zakopanego. Napis “Zakopiański smog wita turystów” miał informować i zwiększać świadomość o zanieczyszczeniu powietrza na Podhalu. Kampania ta była owocem apelu, który wystosowała Akcja Demokracja oraz ClientEarth - podpisało go ponad 2 tysiące ludzi, którzy ze względu na fatalny stan powietrza i brak odpowiedniej profilaktyki w Zakopanem domagali się od władz miasta zrezygnowania z opłaty klimatycznej.


Kampanie antysmogowe - Zakopiański smog
źródło: dziennikpolski24.pl


Na ulicach miast szczególnie borykających się ze smogiem, np. Krakowa plakaty takie pojawiają się bardzo często. Ciekawym przykładem może być kampania dla Krakowskiego Alarmu Smogowego przeprowadzona przez agencję Schulz Brand Friendly. Przedstawiały one dzieci, kobietę, mężczyznę, psa oraz maskotki w maskach antysmogowych, połączone z napisem “chcemy oddychać” oraz “no smoging, please”. To jedna z pierwszych kampanii tego typu, jeszcze z 2013 roku. Plakaty te pojawiły się na przystankach oraz w komunikacji miejskiej. Spotkała się z kiepskim odbiorem władz miasta, które obawiały się o spadek liczby turystów - natomiast pozytywnie reagowali na nią mieszkańcy, którzy podkreślali powagę i konieczność nagłaśniania nieciekawej sytuacji powietrza w Małopolsce.


Krakowski Smog - kampanie
fot. prototo.pl


Na miejsce w tym zestawieniu z pewnością zasługuje też kampania SMOG [ERROR] przygotowana przez agencję Dziadek do orzechów w listopadzie ubiegłego roku. Nawiązująca do błędów urządzeń elektronicznych czy komputerów, podkreślająca że z Krakowskim powietrzem źle się dzieje.

Podsumowanie

Przykładów takich antysmogowych kampanii społecznych jest coraz więcej. Popularne są także reklamy telewizyjne, radiowe, internetowe czy nawet happeningi dziejące się na ulicach miast i miejscowości w całym kraju (np. Dniu Czystego Powietrza, 14 listopada). Problem stał się już bardzo głośny, mieszkańców miast borykających się ze smogiem coraz częściej na ulicy dostrzeżemy w maskach przeciwpyłowych. To bardzo dobrze, że kampanie takie powstają - przyciągają uwagę władz i społeczeństwa. Mamy nadzieję, że pomoże nam to w walce z tym trudnym problemem.

Powrót >>
-->